خوردن مقادیر کمتر چربی موثرتر از کاهش مقدار کربوهیدرات در کاهش بافت چربی است

5 مارس 2015- بالغین چاق با کاهش چربی در رژیم غذایی خود مقدار بیشتری از بافت های چربی موجود در بدنشان را نسبت به کاهش مقدار کربوهیدرات رژیم غذایی از دست می دهند.

پرفسور Kevin D.Hall  از موسسه ی ملی دیابت، بیماریهای گوارشی و کلیوی موسسه ی ملی بهداشت در تبسدا در مریلند می گوید: از قانون کالری برای کالری استفاده کنید، کاهش چربی موجود در رژیم غذایی سبب کاهش مقدار بیشتری از چربی تجمع یافته در بدن مردان و زنان چاقی که مصرف مواد غذایی خود را بشدت تحت کنترل دارند، نسبت به کاهش مصرف کربوهیدرات می شود.

گاهی توصیه های تغذیه ای به منظور کاهش وزن برای افراد چاق، آنها را دچار سردرگمی می کند آنها نمی دانند کدامیک از این دو روش: محدودیت مصرف چربی یا محدودیت مصرف کربوهیدرات در کاهش وزن آنها موثرتر است.

دکتر Hall  می گوید: تحقیق اخیر اولین مطالعه ای است که بروی کاهش مقادیر مساوی از کالری از طریق محدودیت مصرف چربی یا کربوهیدرات و تآثیر آن بر کاهش مقدار چربی بدن زنان و مردان چاق انجام شده است.

در این تحقیق 10 مرد و 9 زن چاق شرکت داشتند، متوسط سنی این افراد 24 سال بود و متوسط نمایه ی توده ی بدنی آنها 36 کیلوگرم بر متر مربع گزارش شد.

همه ی شرکت کنندگان در بخش متابولیسم مرکز کلینیک NIHبه مدت 24 ساعت در طول یک روز بستری شدند. تمام غذاهایی که این افراد مصرف می کردند و تمام فعالیت های روزانه ی آنها بدقت کنترل شد. به مدت 5 روز، به همه ی افراد شرکت کننده رژیم غذایی پایه eucaloric  داده شد که دقیقاٌ مقدار کالری مورد نیاز برای حفظ وزن بدن آنها در آن محاسبه و در نظر گرفته شده بود(50 درصد کالری از کربوهیدرات، 35%  از چربی و 15  %  پروتئین).

برای 6 روز آینده شرکت کنندگان بصورت تصادفی در یکی از دو گروه ثبت نام شدند: در این دو گروه، کالری رژیم غذایی افراد به میزان 30 از طریق کاهش مصرف چربی یا کربوهیدرات کاهش یافت.

پس از 2 تا 4 هفته توقف (Washout Perid) تمام شرکت کنندگان مجددا بستری شده و به مدت 5 روز رژیم مشابه ی eucaloric  دریافت کردند سپس به مدت 6 روز در برنامه ی غذایی کاهش کالری از طریق کاهش مصرف چربی یا کاهش کربوهیدرات بصورت عکس دوره ی قبلی شرکت نمودند.

محققان مقدار مصرف چربی و مقدار چربی سوزانده شده در بدن افراد را اندازه گیری نمودند، تفاوت این دو برابر با کاهش بافت چربی بدن در طول دوره ی رژیم بود. مقایسه ی رژیم کاهش کربوهیدرات و رژیم کاهش چربی نشان  داد میزان از دست دادن چربی ذخیره شده در بدن در رژیم کاهش چربی 67 درصد بیش از رژیم کاهش کربوهیدرات است.

نتایج این تحقیق در نشست سالیانه ی انجمن غدد درون ریز در آمریکا ارائه گردید.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150305151834.htm